قیمت لامپ فلورسنت 40 وات پارس شهاب

لامپ فلورسنت 40 وات پارس شهاب می‌توانند در محیط‌های مختلف و به منظور کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند، از

لامپ‌های فلورسنت به عنوان یک منبع نور مؤثر و انرژی‌صرفه‌جوی در مصارف مختلف، جایگاه ویژه‌ای در بازار نورپردازی و روشنایی داخلی و خارجی دارند. این لامپ‌ها با استفاده از فناوری فلورسانس برای تولید نور بهره‌برداری می‌کنند. یکی از کاربردهای معمول لامپ‌های فلورسنت، رشد گیاهان در شرایط داخلی مانند گلخانه‌ها و منازل است. لامپ‌های فلورسنت برای این کاربرد به طیف نوری خاصی با طول موج مفید برای فتوسنتز گیاهان مجهز هستند و می‌توانند به تکثیر و رشد بهتر گیاهان کمک کنند.

فلورسانس یک پدیده فیزیکی است که ماده‌ای نور ورودی را جذب و سپس با انتشار نوری با طول موج متفاوت از خود تولید می‌کند. این پدیده به وسیله انتقال الکترون‌ها در سطح مولکول‌ها توسط انرژی نوری فعال می‌شود. فلورسانس در انواع مواد و محیط‌های مختلفی قابل مشاهده است و در کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود، از جمله در لامپ‌های فلورسنت که برای تولید نور به این پدیده اتکا دارند و به عنوان منابع نور موثر و انرژی‌صرفه‌جوی در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در علاوه، این لامپ‌ها در مصارف خانگی و تجاری نیز کاربردهای گسترده‌ای دارند و به دلیل مصرف انرژی پایین و دوام بالا، محبوبیت دارند. انواع مختلفی از لامپ‌های فلورسنت شامل لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) و لامپ‌های تیوب (توب‌لایت) وجود دارند که هرکدام برای کاربردهای خاص خود مناسب هستند. انتخاب لامپ فلورسنت مناسب بستگی به نیازها و محیط استفاده دارد و می‌تواند به صرفه‌ترین راه برای روشنایی و نورپردازی باشد.

لامپ فلورسنت چیست؟

در واقع لامپ فلورسنت به لامپ مهتابی هم معروف شده و یک نوع از لامپ های کم مصرف است که هم می تواند برای گیاهان بسیار مفید و هم بسیار مضر باشد.این لامپ ها لوله های شیشه ایی هستند که از داخل با یک لایه ی نازک از فسفر پوشانده شده اند و روند تولید نور مرئی در لامپ های فلورسنت به این گونه است که فسفری که در لامپ است بعد از جذب اشعه فرابنفش این نور را تولید می کند.

لامپ های فلورسنت یا لامپ لوله ای؟

لامپ های فلورسنت که اغلب به عنوان لامپ ها یا لوله های فلورسنت شناخته می شوند، نوعی فناوری روشنایی کم مصرف هستند که به طور گسترده برای کاربردهای مختلف در خانه ها، ادارات، فضاهای تجاری و محیط های صنعتی استفاده می شود. این لامپ ها با عبور جریان الکتریکی از یک گاز، معمولاً مخلوطی از بخار آرگون و جیوه، نور تولید می کنند، که سپس اشعه ماوراء بنفش (UV) ساطع می کند. سطح داخلی لامپ با یک ماده فسفری پوشانده شده است که اشعه ماوراء بنفش را جذب کرده و آن را به نور مرئی تبدیل می کند.

مزایای لامپ های فلورسنت برای گیاهان

1. بهره وری انرژی:

لامپ های فلورسنت به دلیل بهره وری انرژی در مقایسه با لامپ های رشته ای سنتی شناخته شده اند. آنها به طور قابل توجهی برق کمتری مصرف می کنند در حالی که نور یکسان یا حتی روشن تر را ارائه می دهند. این منجر به کاهش قبض انرژی و کاهش ردپای کربن می شود.

2. طول عمر طولانی:

لامپ های فلورسنت در مقایسه با لامپ های رشته ای طول عمر بیشتری دارند. یک لوله فلورسنت معمولی می تواند بین 10000 تا 20000 ساعت دوام بیاورد که به معنای تعویض کمتر و هزینه های نگهداری کمتر است.

3. نور روشن و خنک:

لامپ های فلورسنت نور روشن و یکنواختی تولید می کنند که برای بسیاری از محیط های داخلی مناسب است. برخلاف لامپ‌های رشته‌ای، گرمای بسیار کمتری از خود ساطع می‌کنند که استفاده از آنها را ایمن‌تر می‌کند و فشار وارده بر سیستم‌های تهویه مطبوع را کاهش می‌دهد.

4. تطبیق پذیری:

لامپ های فلورسنت در اشکال و اندازه های مختلف، از لوله های خطی معمولی گرفته تا لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) و لامپ های دایره ای متفاوت هستند. این تطبیق پذیری به آنها اجازه می دهد تا در طیف گسترده ای از وسایل و برنامه های کاربردی استفاده شوند.

5. گزینه‌های دمای رنگ:

لامپ‌های فلورسنت طیف وسیعی از دمای رنگ، از سفید گرم تا سفید سرد را ارائه می‌دهند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا محیط و سطح روشنایی مورد نظر را متناسب با ترجیحات یا نیازهای نوری خاص خود انتخاب کنند.

6. شروع فوری در مقابل شروع سریع:

دو نوع اصلی بالاست فلورسنت وجود دارد – شروع فوری و شروع سریع. لامپ‌های استارت فوری بلافاصله با چرخاندن سوئیچ روشن می‌شوند، در حالی که لامپ‌های استارت سریع تاخیر مختصری دارند، اما معمولاً به دلیل کاهش فشار روی لامپ در هنگام راه‌اندازی، عمر طولانی‌تری دارند.

7. ملاحظات زیست محیطی:

در حالی که لامپ های فلورسنت نسبت به لامپ های رشته ای از نظر انرژی کارآمدتر هستند، اما حاوی مقادیر کمی جیوه هستند که یک ماده خطرناک است. دفع صحیح لامپ های فلورسنت استفاده شده برای جلوگیری از آلودگی جیوه در محیط ضروری است. برنامه های بازیافت برای رسیدگی مسئولانه به این موضوع در دسترس هستند.

8. پیشرفت در فناوری:

در طول سال ها، پیشرفت در فناوری نورهای فلورسنت منجر به بهبود عملکرد، کاهش سوسو زدن و ارائه بهتر رنگ شده است. علاوه بر این، معرفی تکنولوژی LED به دلیل بهره وری انرژی خود و کاهش اثرات زیست محیطی به رقیبی قوی برای روشنایی فلورسنت تبدیل شده است.

اجزای تشکیل دهنده ی لامپ فلورسنت:

  • استارت:استارت در برقراری جریان الکتریکی در لحظه ی وصل کلید نقش دارد.
  • بالاست:در واقع بخش تنظیم ولتاژ بر عهده ی این قسمت است.
  • الکترود:این رشته ها که از تنگستن ساخته شده اند بعد از گرم شدن الکترون زیادی را آزاد می کنند.
  • گاز داخل لوله:این گازها شامل جیوه،کریپتون،آرگون و نئون هستند.
  • فلورسنت:همان فسفری که سطح داخلی لامپ را پوشانده است.

از جمله ویژگی های لامپ های فلورسنت:

قیمت پایین نسبت به بقیه ی لامپ ها و ال ای دی ها،طول عمر زیاد ، وسعت کاربرد ،راحتی تعمیر و میزان روشنایی مناسب است.

بارز ترین مشکلات این لامپ ها :

در مبحث رشد گیاه تولید گرمای بسیار زیاد در مقایسه با دیگر لامپ هاست که در نتیجه مناسب گیاهان گلدار نیستند

مشکل بعدی میزان خطرناک و سرطان زا بودن این لامپ ها که به دلیل وجود اشعه ماورا‌ء بنفش است حتی اگر لامپ کاملا با کیفیت باشد

در مواردی که شکسته می شود جیوه خارج شده از آن برای انسان مضر است

وجود این لامپ باعث تولید نو‌ئز در شبکه های برق رسانی می شود

چشمک زن بودن بعضی از موارد این لامپ ها اذیت کننده است

علاوه بر این ها مصرف انرژی بالایی هم دارند.

تاثیر این لامپ ها در رشد گیاهان

نور عامل اصلی در رشد گیاهان است که استفاده از لامپ ها می تواند در تامین نور به ما کمک کند.

البته امروزه تنها مزیتی که لامپ های فلورسنت در رشد گیاهان دارند مقرون به صرفه بودن آنهاست چون این لامپ در محیط های تاریک گلخانه ایی نمی تواند نوری شبیه نور خورشید را تامین کند در نتیجه در مناطقی که اصلا نور طبیعی نیست گزینه ی مناسبی نیستند.

 لامپ های فلورسنتی که مناسب آکواریوم ها هستند:

لامپ فلورسنت لوله ای

سایز این مدل از لامپ های فلورسنت بزرگ است و در محیط های بزرگ تر استفاده می شود.

لامپ فلورسنت فشرده

این نوع از لامپ ها به سر پیچ های معمولی قابل اتصال هستند پس به راحتی در محیط های کوچک قابل استفاده هستند.

لامپ فلورسنت مناسب رشد کدام گیاهان است؟

لامپ های فلورسنتی که مناسب رشد گیاهان است دارای توان های مصرفی متفاوتی هستند در نتیجه برای آسیب نرسیدن به گیاه باید در انتخاب لامپ دقت کافی داشته باشیم.

به طور مثال برخی لامپ های فلورسنت با توان بیست الی چهل وات مناسب پرورش بذر هستند،همچنین این لامپ ها مناسب گیاهانی هستند که به نور زیادی نیاز ندارند.

لامپ های فلورسنتی که نسبت به حالت استاندارد دو برابر نور دارند بسیار داغ می شوند و گرمای زیادی از خود تولید می کنند که مناسب پرورش گیاهان بزرگ نیستند.

به طور کلی مناسب‌ترین لامپ برای گیاهان کدام است؟

لامپ‌های فلورسنت به دلیل کم مصرف بودن و کم حجم بودن انتخاب بهتری برای تامین نور گیاه هستند. 

مهم ترین انواع لامپ های فلورسنت:

لامپ های فلورسنت خطی،لامپ های فلورسنت خمیده و لامپ های فلورسنت دایره ای

 لامپ‌های فلورسنت خطی

رایج ترین نوع لامپ های فلورسنت لامپ های خطی هستند که دارای سه اندازه هستند.

لامپ فلورسنت T12

قطر این اندازه از لامپ های فلورسنت یک و نیم اینچ است. قدیمی ترین نوع لامپ های فلورسنت همین مدل است.این نوع از فلورسنت‌ها را در انبارها یا راهروهای قدیمی و در مجتمع‌های آپارتمانی هم استفاده می‌کنند و در این قسمت ها هنوز هم پر کاربرد هستند. این نوع از فلورسنت ها علاوه بر نور زیادی که تولید می کنند انرژی زیادی هم مصرف می کنند.این نوع کم کم در حال از بین رفتن هستند.

لامپ فلورسنت t8

قطر این اندازه از لامپ های فلورسنت یک  اینچ است.این نوع از لامپ های فلورسنت در مقایسه با مدل های دیگر خطی،کاربرد و مصرف بیشتری دارند. T8ها در اکثر مکان ها مثل بیمارستان‌ها، فضاهای اداری و تجاری، مدارس، انبارها و … استفاده می‌شوند.  

این نوع از لامپ های فلورسنت با توجه به نور زیادی که تولید می کنند از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه هستند.در واقع این لامپ‌ها در چراغ‌های نواری و برخی از وسایل بلند هم کاربرد دارند. با وجود این که  مصرف گسترده‌ای دارند، ولی خیلی کم  از آنها در کاربردهای تزئینی استفاده می‌شود.

لامپ فلورسنت T5

قطر این اندازه از لامپ های فلورسنت  8/5 اینچ است.در واقع این مدل از جدیدترین لامپ های مهتابی که زیر مجموعه ی لامپ های فلورسنت است،هستند. با توجه به میزان اندازه ایی که این لامپ ها دارند جزء کم مصرف ترین و پر نورترین مدل های فلورسنت خطی هستند.

در واقع بعضی از  از‌T5 ها تا 90.000 ساعت می توانند دوام آورند. به همین دلیل که کم مصرف و پر نور هستند در مکان هایی که به نور زیادی احتیاج هست از این مذل استفاده می شود.این لامپ ها به دلیل سایز کمی که دارند در نورپردازی و روشنایی بعضی قفسه ها کاربرد دارند. 

لامپ های فلورسنت خمیده:

این نوع از لامپ ها دارای چند مدل هستند که متداول ترین آن ها فلورسنت خم T8 با فاصله 6 اینچی از دو سر آن است. شکل ظاهری این لامپ ها  لوله ای است که به شکل U  خم شده. کاربرد آن ها بیشتر در بیمارستان یا فضای اداری است.نور این لامپ ها کامل و یکنواخت است و محیط را جذاب می کنند.  

لامپ‌های فلورسنت دایره‌ای

این نوع از لامپ ها بسیار کمیاب هستند، و بیشتر در بعضی موارد تزیینی استفاده می شوند و همچنین لامپ‌های کاسه‌ای شکلی که در راهروهای هتل، بیمارستان، مجتمع‌‌های آموزشی و … مورد استفاده قرار می گیرند،لوله‌های فلورسنت دایره ای معمولاً 1 و 1/8 اینچ قطر دارند. 

[/ux_text]